Rozdział 2

Cele i zadania szkoły

§3

  1. Szkoła zapewnia uczniom pełen rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychicznymi, w warunkach  poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
  2. Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989r.

 

§4

W celu umożliwienia pełnego rozwoju osobowości ucznia szkoła zapewnia:

  1. zdobywanie rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuowanie nauki w szkołach wyższego szczebla,
  2. wspomaganie ucznia przy wyborze dalszej drogi zawodowej,
  3. kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób przygotować młodzież do pracy we współczesnym Świecie.
  4. rozwijanie zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych poprzez organizowanie kółek zainteresowań, kół przedmiotowych, zajęć sportowych i innych form zajęć pozalekcyjnych,
  5. poznanie dziedzictwa kultury narodowej, światowej i europejskiej, podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, języka polskiego oraz historii i kultury narodowej,
  6. efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich,
  7. kształtowanie i wychowanie służące rozwoju u młodzieży poczucia odpowiedzialności,
  8. przygotowanie do pełnienia obowiązków rodzinnych,
  9. naukę religii zgodnie z rozporządzeniem MEN, uznając prawo do religijnego wychowania dzieci.

§5

  1. Szczegółowe cele i zadania szkoły określa dokument pod nazwą „Program wychowawczy szkoły”.
  2. Realizacja programu wychowawczego szkoły ma na celu osiągnięcie oczekiwanego   wizerunku ucznia kończącego dany etap edukacyjny oraz  wizerunku  absolwenta szkoły
  3. Program wychowawczy i program profilaktyki  szkoły uchwala Rada Rodziców  po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  4. W oparciu o Program Wychowawczy Szkoły konstruowany jest plan pracy wychowawczej zespołów wychowawczych oraz plan pracy wychowawcy klasowego.
  5. Program Wychowawczy Szkoły może być modyfikowany w zależności od priorytetów wychowawczych przyjętych na dany rok lub lata szkolne, z zachowaniem procedury opiniowania, o której mowa w ust. 3.
  6. W ramach  Programu Wychowawczego szkoły funkcjonuje  Szkolny Program Profilaktyki, który uwzględnia działania szkoły w celu ograniczenia nieporządanych uzależnień wśród młodzieży.

§6

  1. Szczegółowe zasady systemu oceniania, klasyfikowania i promowania określa dokument pod nazwą „wewnątrzszkolny system oceniania”.
  2. Dokument, o którym mowa w ust.1, nie może być sprzeczny z właściwym rozporządzeniem MEN.
  3. Wewnątrzszkolny system oceniania uchwala rada pedagogiczna po zapoznaniu z nim uczniów i rodziców.
  4. W oparciu o wewnątrzszkolny system oceniania   tworzony jest przedmiotowy system oceniania.
  5. Wewnątrzszkolny system oceniania może być modyfikowany z zachowaniem procedury, o której mowa w ust.3.
Sposób wykonywania zadań

§7

  1. Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych wybierają program nauczania z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN lub opracowują własne programy zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania.
  2. Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników zatwierdza się na drodze uchwały rady pedagogicznej.
  3. Nauczyciele podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom treści przyjętych do realizacji programów nauczania oraz szczegółowe kryteria oceniania, zgodne z zapisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, obowiązujące dla danego przedmiotu nauczania w formie przedmiotowego systemu oceniania.
  4. Nauczyciel ma prawo realizować własny program autorski lub inne formy pracy innowacyjnej i eksperymentalnej na podstawie odrębnych przepisów.
  5. Szkolne zespoły przedmiotowe mogą tworzyć wspólne zestawy programów nauczania.
  6. Nauczyciele wszystkich przedmiotów przygotowują uczniów do uczestniczenia w konkursach (zawodach) przedmiotowych i innych.
  7. Nauczyciel występuje z wnioskiem do dyrektora o wprowadzenie zajęć wyrównawczych z nauczanego przedmiotu.
  8. Rodzice kierują swoje dzieci – wypełniając stosowny  wniosek- na naukę religii w momencie podjęcia przez nie nauki w szkole. Dla uczniów nie uczęszczających na naukę religii organizuje się naukę etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
  9. Rodzice wycofują swoje dziecko z nauki religii w danej klasie w formie pisemnego oświadczenia, skierowanego do dyrektora Zespołu przed rozpoczęciem roku szkolnego.
  10. Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez nikogo i jakiejkolwiek formie.
  11. Rodzice ucznia niepełnoletniego wyrażają zgodę na uczestnictwo w zajęciach z  wychowania do życia w rodzinie. Uczeń pełnoletni sam decyduje o uczestnictwie w zajęciach.

§8

  1. Wszyscy nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni mają obowiązek  realizować Program Wychowawczy Szkoły obowiązujący w Zespole.
  2. Treści wychowawcze realizuje się w ramach jednostek dydaktycznych każdego przedmiotu, godzin do dyspozycji wychowawcy oraz podczas wszystkich zajęć pozalekcyjnych.
  3. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
  4. Zadania wychowawcy  zawarte są w Programie Wychowawczym Szkoły.
  5. Każdy wychowawca klasy  ma obowiązek podczas pierwszych zajęć w danym  roku szkolnym przedstawić swoim wychowankom szczegółowe zagadnienia planu wychowawcy klasowego, spójnego z zapisami Szkolnego Programu Wychowawczego.
  6. W procesie wychowania każdy nauczyciel ma obowiązek ściśle współpracować z rodzicami uczniów, w szczególności tych, którzy mają trudności w nauce.

§9

Zespół umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy szkolnego pedagoga,  oraz  specjalistów Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Sławie

§10

  1.  W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:
    1. w celu wyeliminowania napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zostanie zapewniona pomoc w ramach zespołu wyrównania wiedzy oraz indywidualna pomoc pedagogiczna nauczycieli i kolegów,
    2. w kontekście rozwiązywania trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka (wywiady środowiskowe), rozmowa z rodzicami, udzielanie porad i wskazówek, natomiast w przypadkach szczególnych kontakt z Poradnią Rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,
    3. uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami, innymi nauczycielami oraz kolegami z grupy.
  2. W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i  systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi szkoły (Policja, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Sąd Rodzinny).

 

§11

  1. W celu dobrego współdziałania rodziców, nauczycieli i wychowawców w szkole organizuje się spotkania rodziców z wychowawcami wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora, podczas których rodzic ma prawo do:
    • zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i całym Zespole oraz z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikacji i promowania,
    • uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
    • uzyskania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
    • wyrażania i przekazywania dyrektorowi Zespołu opinii na temat pracy szkoły.
  2. Na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) lub wychowawcy mogą odbywać się dodatkowe zebrania rodziców w grupach klasowych lub indywidualne spotkania rodzica z wychowawcą.