Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§3
- Szkoła zapewnia uczniom pełen rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychicznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989r.
§4
W celu umożliwienia pełnego rozwoju osobowości ucznia szkoła zapewnia:
- zdobywanie rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuowanie nauki w szkołach wyższego szczebla,
- wspomaganie ucznia przy wyborze dalszej drogi zawodowej,
- kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób przygotować młodzież do pracy we współczesnym Świecie.
- rozwijanie zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych poprzez organizowanie kółek zainteresowań, kół przedmiotowych, zajęć sportowych i innych form zajęć pozalekcyjnych,
- poznanie dziedzictwa kultury narodowej, światowej i europejskiej, podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, języka polskiego oraz historii i kultury narodowej,
- efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich,
- kształtowanie i wychowanie służące rozwoju u młodzieży poczucia odpowiedzialności,
- przygotowanie do pełnienia obowiązków rodzinnych,
- naukę religii zgodnie z rozporządzeniem MEN, uznając prawo do religijnego wychowania dzieci.
§5
- Szczegółowe cele i zadania szkoły określa dokument pod nazwą „Program wychowawczy szkoły”.
- Realizacja programu wychowawczego szkoły ma na celu osiągnięcie oczekiwanego wizerunku ucznia kończącego dany etap edukacyjny oraz wizerunku absolwenta szkoły
- Program wychowawczy i program profilaktyki szkoły uchwala Rada Rodziców po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- W oparciu o Program Wychowawczy Szkoły konstruowany jest plan pracy wychowawczej zespołów wychowawczych oraz plan pracy wychowawcy klasowego.
- Program Wychowawczy Szkoły może być modyfikowany w zależności od priorytetów wychowawczych przyjętych na dany rok lub lata szkolne, z zachowaniem procedury opiniowania, o której mowa w ust. 3.
- W ramach Programu Wychowawczego szkoły funkcjonuje Szkolny Program Profilaktyki, który uwzględnia działania szkoły w celu ograniczenia nieporządanych uzależnień wśród młodzieży.
§6
- Szczegółowe zasady systemu oceniania, klasyfikowania i promowania określa dokument pod nazwą „wewnątrzszkolny system oceniania”.
- Dokument, o którym mowa w ust.1, nie może być sprzeczny z właściwym rozporządzeniem MEN.
- Wewnątrzszkolny system oceniania uchwala rada pedagogiczna po zapoznaniu z nim uczniów i rodziców.
- W oparciu o wewnątrzszkolny system oceniania tworzony jest przedmiotowy system oceniania.
- Wewnątrzszkolny system oceniania może być modyfikowany z zachowaniem procedury, o której mowa w ust.3.
Sposób wykonywania zadań
§7
- Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych wybierają program nauczania z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN lub opracowują własne programy zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania.
- Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników zatwierdza się na drodze uchwały rady pedagogicznej.
- Nauczyciele podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom treści przyjętych do realizacji programów nauczania oraz szczegółowe kryteria oceniania, zgodne z zapisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, obowiązujące dla danego przedmiotu nauczania w formie przedmiotowego systemu oceniania.
- Nauczyciel ma prawo realizować własny program autorski lub inne formy pracy innowacyjnej i eksperymentalnej na podstawie odrębnych przepisów.
- Szkolne zespoły przedmiotowe mogą tworzyć wspólne zestawy programów nauczania.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów przygotowują uczniów do uczestniczenia w konkursach (zawodach) przedmiotowych i innych.
- Nauczyciel występuje z wnioskiem do dyrektora o wprowadzenie zajęć wyrównawczych z nauczanego przedmiotu.
- Rodzice kierują swoje dzieci – wypełniając stosowny wniosek- na naukę religii w momencie podjęcia przez nie nauki w szkole. Dla uczniów nie uczęszczających na naukę religii organizuje się naukę etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Rodzice wycofują swoje dziecko z nauki religii w danej klasie w formie pisemnego oświadczenia, skierowanego do dyrektora Zespołu przed rozpoczęciem roku szkolnego.
- Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez nikogo i jakiejkolwiek formie.
- Rodzice ucznia niepełnoletniego wyrażają zgodę na uczestnictwo w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie. Uczeń pełnoletni sam decyduje o uczestnictwie w zajęciach.
§8
- Wszyscy nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni mają obowiązek realizować Program Wychowawczy Szkoły obowiązujący w Zespole.
- Treści wychowawcze realizuje się w ramach jednostek dydaktycznych każdego przedmiotu, godzin do dyspozycji wychowawcy oraz podczas wszystkich zajęć pozalekcyjnych.
- Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
- Zadania wychowawcy zawarte są w Programie Wychowawczym Szkoły.
- Każdy wychowawca klasy ma obowiązek podczas pierwszych zajęć w danym roku szkolnym przedstawić swoim wychowankom szczegółowe zagadnienia planu wychowawcy klasowego, spójnego z zapisami Szkolnego Programu Wychowawczego.
- W procesie wychowania każdy nauczyciel ma obowiązek ściśle współpracować z rodzicami uczniów, w szczególności tych, którzy mają trudności w nauce.
§9
Zespół umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy szkolnego pedagoga, oraz specjalistów Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Sławie
§10
- W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:
- w celu wyeliminowania napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniowi zostanie zapewniona pomoc w ramach zespołu wyrównania wiedzy oraz indywidualna pomoc pedagogiczna nauczycieli i kolegów,
- w kontekście rozwiązywania trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka (wywiady środowiskowe), rozmowa z rodzicami, udzielanie porad i wskazówek, natomiast w przypadkach szczególnych kontakt z Poradnią Rodzinną lub innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,
- uczniom mającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych porady i pomocy udzielać będzie wychowawca poprzez rozmowy indywidualne z uczniem, rodzicami, innymi nauczycielami oraz kolegami z grupy.
- W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi szkoły (Policja, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Sąd Rodzinny).
§11
- W celu dobrego współdziałania rodziców, nauczycieli i wychowawców w szkole organizuje się spotkania rodziców z wychowawcami wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora, podczas których rodzic ma prawo do:
- zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i całym Zespole oraz z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikacji i promowania,
- uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
- uzyskania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
- wyrażania i przekazywania dyrektorowi Zespołu opinii na temat pracy szkoły.
- Na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) lub wychowawcy mogą odbywać się dodatkowe zebrania rodziców w grupach klasowych lub indywidualne spotkania rodzica z wychowawcą.